Här är en lathund för arbete på Grafiska Sällskapets kopparverkstad. Kan även användas som lathund för en annan verkstads arbetsflöde, men det kan kanske skilja sig lite.
Jag har börjat skriva ut direkt på plåten för att sedan belysa och framkalla, fördelen är att jag behöver inte använda två stegs belysning med film, raster och vakuum.
Vi arbetar med ett plastmaterial som kallas fotopolymer eller närmare bestämt Toyobo KM73GR som lämpar sig för att använda för djuptryck med dtp (direct to plate eller direkt till plåt). Metoden brukar gå under benämningen ”non toxic” grafik men man bör vara försiktig. Tillverkaren rekommenderar att man använder handskar och glasögon när man handskas med plåten samt att alltid se till att fläktar är på vid etsning av plåten och vid tryckning.
1. Orginalframställning
För fotografi skriver man ut en bild i 16 bit Gray Gamma 2.2 och 360 ppi. Jag skriver ut med hjälp av en rip som kallas Quad Tone Rip för Epsonskrivare som kan laddas ner från www.quadtonerip.com .
Till skillnad mot utskrifter då man använder skrivarens alla färger vill man bara svart eller grå färg. Gul färg är tex svartare än svart för materialet som belyses med UV ljus.
Jag använder mig av svart matt färg eller även grå och ljusgrå färg. Vill man själv skriva ut på sin skrivare kan man börja med att lägga på en kurva som tar ner bilden, läs mer på sidan “Quad Tone Rip för fotopolymer“. För längre instruktion hur den används och hur man skapar profiler för fotopolymer kan ni läsa mer på bwmastery eller www.clayharmon.com.
Har ni en Mac och en Epson skrivare med Epson UltraChrome bläck kan ni använda min profil för tre gråa färger jag använder (mattsvart, ljussvart och ljus ljussvart) på verkstan eller börja med en färg (mattsvart). Ladda ner Quad Tone rip och installera. Ladda ner profilen och flytta över den till mappen för din skrivare som finns i mappen ”Profiles” i QTR rip mappen i program. I mappen för din skrivare finns en installations fil, klicka på den och profilen installeras. Skriv nu ut genom att välja din skrivare.
Jag skriver ut med hjälp av ett skrivarprogram som heter Print Tool men man kan även skriva ut direkt från Photoshop.
2. Plåten
Plåten är ljuskänslig och man bör jobba i dämpad belysning eller med gult ljus. Är plåten för kall kan man behöva värma upp den först till rumsvärme. Skyddsfilmen som sitter på den kan bli svår att ta av och kan även ge märken om den är för kall. Plåt ska förvaras mörkt och under 25 grader samt inte för hög luftfuktighet (under 65%). Förvaring när den är belyst och klar är även det mörkt och i liknande luftfuktighet. Plåten har också en sista förbrukning efter paketet öppnats ca 6 mån enligt tillverkaren men har använt plåt som är många år. Klipp till en bit plåt som är större än den bild du tänker skriva ut (man kan klippa ner plåten senare). Klipper man till en plåt för prov se till att den är tillräckligt stor för att representera de viktiga tonerna i bilden.
Vill man skriva ut en mindre plåt än vad skrivaren vill ”ladda” kan man klistra fast låten med dubbelhäftande tejp på ett större papper typ A4 eller skära ett hål lika stort som plåten och tejpa med målartejp på baksidan. Större plåtar kan man ladda direkt i skrivaren.
3. Utskriften
Börja med att ta av skyddsplasten, ladda plåten i skrivaren.
Jag använder programmet Print Tool för Mac för att skriva ut med QTR, man kan även skriva ut direkt från Photoshop. Print Toll gör det lättare att bestämma var bilden ska placeras och man kan även skriva ut fler bilder samtidigt lite smidigare.
I inställningen för skrivaren tänk på att bocka i ”Flip horizontally” då man skriver ut direkt behöver bilden vara spegelvänd på plåten.
Jag väljer den kurva som är anpassad för skrivaren och plåten. Jag har använt mig av bwmasterys program Quick Curve Pro för att försökt linjesera trycket med en Xrite i1pro kallibrator.
I QuadTone RIP inställningen ställer jag in i Paper Feed, Resolution ”2880 dpi”, Speed ”Uni-directional” och Black ink ”Matte Ink” samt Dither ”Ordered eller Adaptive Hybrid” vilket du får prova dig fram vilket du gillar.
4. Belysningen
Man belyser plåten 2 gånger, en gång med orginalet utskrivet och en gång för att härda plåten. Man behöver inget vakuum utan bara en uv belysning. Ett gammalt solarium brukar fungera.
På UV boxen i verkstan är det vakuum 0 och belysning 2500 enheter som jag brukar använda för 3880 med Ultrachrome® K3 och 4000 eneheter för p7000 med Epson UltraChrome.
5. Framkallning
Plåten framkallas i vatten ca 20-25 grader under två minuter. Tar du fram ett prov se till att temperaturen är lika vid varje framkallning.
Börja med att skölja bort utskriften på plåten med samma temperatur på vattnet.
Lägg ner plåten i vattnade, första minuten stilla för att sista minuten mekaniskt stryka bort det utfällda plasten med en jetstrykare.
När två minuter gått tar man snabbt upp plåten och sköljer av den med kallt vatten. Torka bort överflödigt vatten med en fönsterskrapa och läska av plåten eller använd en hårtork.
Timer, termometer, fönsterskrapa och sämskskinn brukar finnas i skåpet bakom dörren i syra rummet. GLÖM inte att slå på fläkten i rummet.
6. Torkningen
Torka plåten under tio minuter med hjälp av fläkt. Är plåten inte tillräckligt torr fastnar den lätt vid härdningen.
7. Klipp till kanterna på plåten
Nu är plåten klar för att provtryckas.
8. Härdningen
Belys plåten igen utan vakuum ca 2x huvudbelysningen.
På UV boxen i verkstan är det inget vakuum och belysning 3000 som brukar vara lagom. Eller ännu bättre solariet i 20-30 min.
9. Tryckningen
Plåten färgas in och trycks i en grafikpress inställd för plåtens tjocklek eller så använd en plastfilm under plåten så man får en tjocklek som pressen är inställd på. Tänk på att plåten kan behövas tryckas ngn gång innan den “öppnas” beroende på hur plåten torkats av och den tvättats innan tryckning.
1. Blanda färg till rätt konsistens, jag använder mig oftast av Cranfield färg och Etching Wiping Compound för att få en smidigare färg och behöver inte använda värmehäll.
2. Färga in plåten med en vals.
3. Arbeta in färg i plåten för att sedan arbeta bort den färg som är överflödig. Jag använder mig av tarlatan och fodertyg. Under arbetet kan man lägga plåten på en magnetbräda för att lättare kunna arbeta.
4. Läska av det redan fuktade papperet.
5. Lägg plåten på tryckbädden, vill man inte ställa om trycket på pressen ( som brukar vara inställd för en något tjockare kopparplåt) kan man lägga en plast under. Lägg på ditt papper och tryck.
6. Tryck och klistra upp papperet på väggen eller lägga papperet i press.
Lycka till! /Tomas